Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
facebook twitter

Vesihuoltolaitoksille täysin uudistettu opas tueksi häiriötilanneviestinnän suunnitteluun

Häiriöt vesihuollossa heijastuvat nopeasti asiakkaiden arkeen ja yhteiskunnan toimintaan. Hyvällä ja kattavalla viestinnällä voidaan vähentää olennaisesti häiriöistä aiheutuvia haittoja. Uusitussa vesihuoltolaitosten tarpeisiin räätälöidyssä häiriötilanne- ja kriisiviestintäohjeessa on tietoa ja malleja häiriötilanneviestinnän suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Vesihuoltopoolin Vesihuoltolaitoksen kriisiviestintäohje julkaistiin alun perin Nokian vesikriisin jälkimainingeissa vuonna 2008. Vaikka häiriötilanneviestinnän periaatteet eivät ole reilussa kymmenessä vuodessa muuttuneet, niin vaatimukset viestinnän nopeudelle ovat kasvaneet radikaalisti ja käytettävät viestintäkanavat ovat monipuolistuneet. Uusittu ohje antaa vesihuoltolaitoksille ajantasaista tukea haastavan häiriötilanneviestinnän suunnitteluun. 

Tapahtuneet vesihuollon häiriöt ovat osoittaneet, että onnistunut häiriötilanneviestintä edellyttää ennalta suunniteltuja toimintatapoja ja vastuita sekä riittäviä ja nopeasti käyttöön otettavia resursseja myös viestintään. Selkeä ja käytännönläheinen ohje toimii pohjana erikokoisten vesihuoltolaitoksen omalle häiriötilanneviestinnän suunnittelulle. Uusittu ohje sisältää vesihuoltolaitosten häiriötilanneviestinnän yleiset toimintaohjeet ja ottaa huomioon tänä päivänä käytettävät viestintäkanavat. Ohjeen tärkein sisältö on koottu tietolaatikoihin ja nostoihin, mikä parantaa helppolukuisuutta. Mallipohjissa on pyritty antamaan esimerkit erilaisissa tilanteissa tarvittavista tiedotteista ja twitter-viesteistä.  

Huoltovarmuusorganisaatiossa toimiva vesihuoltopooli tukee vesihuoltoalan varautumista häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Vesihuoltopoolin toimisto on Vesilaitosyhdistyksessä ja poolin muina sopijapuolina ovat Huoltovarmuuskeskus ja Suomen Kuntaliitto.

Uusitun häiriötilanne- ja kriisiviestintäohjeen kirjoittamisesta vastasi Maija Hakala viestintätoimisto Ahjosta. 

Vesihuoltolaitoksen häiriötilanne- ja kriisiviestintäohje on ladattavissa suomeksi ja ruotsiksi Vesilaitosyhdistyksen verkkosivuilla www.vvy.fi/vesilaitosyhdistys/vesihuoltopooli/hairiotilanneviestintaohje/ 

Lisätietoja:

Vesihuoltopoolin valmiuspäällikkö, vesiasiain päällikkö Riina Liikanen, Vesilaitosyhdistys, riina.liikanen@vvy.fi

Johtava konsultti Maija Hakala, Viestintätoimisto Ahjo Communications Oy, maija.hakala@ahjocomms.fi

Jaa sivu:

Tulosta