Hyvän vesihuollon kriteerit
Tausta
Vuonna 2021 toteutetussa hankkeessa laadittiin vesihuoltoalalle hyvän vesihuollon kriteerit, jotka toimivat eri toimijatahojen ja osapuolten työkaluna. Hyvän vesihuollon tavoitteet ja mittarit määriteltiin niin, että ne ohjaavat ja kannustavat toimijoita kestävään ja laadukkaaseen toimintaan. Työn tulokset on julkaistu Vesilaitosyhdistyksen monistesarjan julkaisussa nro 65. Vesihuoltopooli on kehittänyt vuoden 2021 aikana huoltovarmuusindikaattorit, jotka osin on muokattu hyvän vesihuollon kriteereitä hyödyntäen sekä luomalla uusia kriteereitä. Vesilaitosyhdistys on edelleen muokannut kriteeristöä vuoden 2022 kuluessa siten, että kriteerit olisivat yksiselitteisiä, tasapuolisia ja sähköiseen kriteerityökaluun soveltuvia. Hyvän vesihuollon kriteerit ovat nyt sähköisen webropol -alustalle toteutetun työkalun kautta helposti vesihuoltolaitosten hyödynnettävissä.
Työkalu
Hyvän vesihuollon kriteerien sähköistä työkalua pääset käyttämään tämän sivun alhaalla kohdassa "Hyvän vesihuollon kriteerit sähköinen työkalu".
Hyvän vesihuollon kriteerit on helppo ottaa työkalun myötä laajasti käyttöön. Työkalun avulla halutaan myös kerätä palautetta hyvän vesihuollon kriteereistä ja tunnistaa mahdollisia kehittämistarpeita. Työkalussa onkin mahdollisuus kunkin kriteerin kysymysten jälkeen antaa palautetta. Vesilaitosyhdistys kerää annetun palautteen ja tulee sen pohjalta tarkastelemaan niin kriteereitä kuin työkalun toimintaperiaatteita.
Kriteeriluokat
Kriteerit on jaettu kolmeen kriteeriluokkaan, joiden alla on 11 kriteeriä, joita mitataan kriteerikysymyksillä.
Osa 1 Turvallinen ja toimintavarma
1 Laadukas, raakaveden laadun huomioiva vedenkäsittelyprosessi
2 Ajantasainen varautumis- ja valmiussuunnittelu ja yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
3 Kriittiset asiakkaat, väliaikainen vedenjakelu ja poikkeustilanteiden viestintä
4 Kemikaalit, varaosat ja kriittiset palvelut
Osa 2 Kustannustehokas ja organisoitu
5 Laitoksella on riittävät henkilöstöresurssit ja ammattitaitoinen henkilökunta, ja varallaolo on suunniteltu
6 Omaisuuden hallinta, operointi ja kunnossapito on suunnitelmallista
7 Johtaminen on suunniteltua ja toiminta on kannattavaa
8 Käyttötalouden hallinta ja hankinnat ovat suunniteltuja, tehostettuja ja läpinäkyviä
Osa 3 Kestävä ja kehittyvä
9 Jätevesien käsittelyn ja johtamisen ympäristökuormitus minimoidaan
10 Kestävä ja energiatehokas
11 Asiakaspalvelu ja viestintä on suunniteltua ja läpinäkyvää
Kokoluokat
Jokaisen osa-alueen kriteerikysymykset on jaettu viiteen eri luokkaan, joka perustuu laitoksen kokoluokkaan.
- Luokka 1, n. alle 500 asukasta
- Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
- Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
- Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
- Luokka 5, täydentävät kriteerit
Jokaiselle laitokselle näkyvät työkalussa sen omaa kokoluokkaa ja korkeampia kokoluokkia koskevat kriteerikysymykset. Mikäli laitos täyttää omaa kokoluokkaansa suuremman laitoksen kriteerikysymyksen, saa se siitä yhden pisteen, joka otetaan huomioon tulosten laskennassa.
Laitosten toimiala
Kriteerikysymykset on jaoteltu sen mukaan, mitä vesihuoltolaitoksen toimialaa kysymys koskee. Työkalussa ilmoitetaan vesihuoltolaitoksen toimiala seuraavan jaottelun mukaisesti:
- Talousveden valmistus ja jakelu, jätevesien viemäröinti ja käsittely
- Talousveden valmistus ja jakelu, jätevesien viemäröinti
- Talousveden valmistus ja jakelu
- Talousveden jakelu
- Talousveden valmistus
- talousveden jakelu ja jätevesien viemäröinti
- talousveden jakelu ja jätevesien viemäröinti ja käsittely
- jätevesien viemäröinti ja jätevesien käsittely
- jätevesien viemäröinti
- jätevesien käsittely
Toiminnan arviointi
Vesilaitokset saavat jokaisesta kolmesta osa-alueesta (Turvallinen ja toimintavarma; Kustannustehokas ja organisoitu; Kestävä ja kehittyvä) arvion. Kategorioita on neljä.
- Oivallinen
- Kaikki oman luokan kriteerikohtaiset kysymykset täytetty.
- Hyvä
- 80 % tai enemmän oman luokan kriteerikohtaisista kysymyksistä täyttyy.
- Korjattavaa
- 50 % - 80 % luokan kriteerikohtaisista kysymyksistä täyttyy.
- Huono
- Alle 50 % oman luokan kriteerikohtaisista kysymyksistä täyttyy.
Tulosten laskennassa kysymyskriteerit, joissa vesilaitos täyttää omaa luokkaansa korkeamman kriteerin, kompensoi yhden omassa luokassa olevan täyttymättömän kriteerin
Hyvän vesihuollon kriteerit on määritelty kokoluokille 1-4. Vaativampia lisäkriteereitä on lisäksi luokassa 5. Kaikille vastaajille näkyvät oman luokan ja korkeampien luokkien kriteerit. Kunkin kriteerin perään on suluissa merkitty minkä kokoluokan laitosta kysymys koskee. Korkeampaan luokkaan kuuluvan kriteerin täyttämisestä saa lisäpisteen. Tulos lasketaan kokoluokkaasi koskevien kriteerien määrän perusteella.
Huoltovarmuuskriteerit on merkitty asteriskilla (*).
Kyselyn täyttämisen voi keskeyttää ja jatkaa tallentamista myöhemmin osion 4, 8 ja 11 jälkeen. Kunkin osion eli kriteeriluokan täyttämisen jälkeen näkyy kyseisen kriteeriluokan tulos. Yhteenveto kolmen kriteeriluokan tuloksista näkyy, kun vastukset on lähetetty.
Kysymykset näkyvät vastaajille valitun kokoluokan ja vesihuoltolaitoksen sisältämien toimintojen perusteella. Tästä syystä kysymysten numerointi ei aina ole juokseva.
Hyvän vesihuollon kriteereistä ja sähköisestä työkalusta 2022 pidetyn tietoiskuwebinaarin tallenne on katsottavissa osoitteessa: https://www.youtube.com/watch?v=Sb5A_eD2zXk
Hyvän vesihuollon kriteerit työkalun tietoja käsitellään Vesilaitosyhdistyksen kyselyjen henkilötietorekisterin mukaisesti.
Henkilö- ja vesilaitostietojen syöttökenttien täyttäminen ei ole pakollista! Pakollisia lähtötietoja ovat vesilaitoksen kokoluokka ja toimiala.
Uudenmaan alueen vesihuoltolaitoksia pyydetään täyttämään myös henkilö- ja vesilaitostiedot, jotta tietoja voidaan hyödyntää Uudenmaan vesihuollon nykytilaselvityksessä, jota koordinoi Uudenmaan ELY-keskus.
Lähetä-painikkeen painamisen jälkeen voit tulostaa vastauksesi, tallentaa vastauksesi pdf-tiedostona tai lähettää yhteenvedon vastauksista ja tuloksista sähköpostiisi pdf-tiedostona.
Valitse alta vesihuoltolaitoksen toimialaa ja laitoksen kokoa vastaava linkki työkaluun.
Talousveden valmistus ja jakelu, jätevesien viemäröinti ja käsittely
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Talousveden valmistus ja jakelu, jätevesien viemäröinti
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Talousveden valmistus ja jakelu
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Talousveden jakelu
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Talousveden valmistus
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Talousveden jakelu ja jätevesien viemäröinti
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Talousveden jakelu ja jätevesien viemäröinti ja käsittely
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Jätevesien viemäröinti ja jätevesien käsittely
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Jätevesien viemäröinti
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta
Luokka 3, n. 5 000–30 000 asukasta
Luokka 4, n. yli 30 000 asukasta
Jätevesien käsittely
Luokka 1, n. alle 500 asukasta
Luokka 2, n. 500–5 000 asukasta