Vesihuoltolaitoksen tulee lain mukaan periä asiakkaalta vedestä ja jätevedestä käyttömaksua, jonka suuruus perustuu kiinteistön käyttämän veden ja poisjohdettavan jäteveden määrään ja laatuun. Tavallisen asiakkaan käyttömaksu on samansuuruinen koko vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella.
Muita vesihuollosta perittäviä maksuja voivat olla liittymismaksu ja perusmaksu sekä muut palveluperusteiset maksut. Vesihuoltolaitos käyttää maksuja vesihuollon kustannusten kattamiseen ja oikeaan kohdentamiseen aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, jonka vuoksi nämä maksut saattavat olla erisuuruisia saman laitoksen eri alueilla. Jos vesihuoltolaitos huolehtii huleveden viemäröinnistä, vesihuoltolaitos perii myös siitä maksuja.
Maksujen tulee vesihuoltolain mukaan olla sen suuruiset, että niillä voidaan pitkällä aikavälillä kattaa vesihuollon kustannukset, jotka koostuvat käyttö- ja ylläpitokustannuksista sekä investointikustannuksista.
Kustannukset voivat vaihdella eri laitosten välillä, sillä niiden suuruuteen vaikuttavat monet tekijät. Osa laitoksista toimii tiheästi asutulla alueella ja osa harvaan astutuilla alueilla, jolloin laitosten välillä on eroja käyttäjämäärissä suhteutettuna verkostopituuteen. Käytännössä suuri käyttäjämäärä verkostopituutta kohti tarkoittaa tehokkaampaa tapaa kattaa kustannuksia. Verkostot muodostavat huomattavan osan laitosten kustannuksista. Verkostosta huolehtiminen vaatii laitoksilta korjausinvestointeja. Lisäksi vesihuoltolaitos rakentaa uutta verkostoa, kun toiminta-alue laajenee. Veden käsittelyn kustannuksiin vaikuttavat myös käsittelymenetelmät, jotka vaihtelevat laitoksen raakavesilähteen mukaan. Raakavesilähde taas riippuu laitoksen koosta ja maantieteellisestä sijainnista. Raakavetenä voidaan käyttää pinta- tai pohjavettä. Pintavesi vaatii yleensä tehokkaamman käsittelyn kuin pohjavesi. Myös jätevedenkäsittelyn kustannukset riippuvat käsittelymenetelmistä, joihin vaikuttavat puhdistuslaitokselle asetetut ympäristölupaehdot sekä puhdistamon koko.
Vesihuoltolaitoksen maksujen vuotuiset osatekijät
Kulutusperusteinen maksu
|
Vesimaksu ja jätevesimaksu ovat vesihuoltolaissa määriteltyjä maksuja, jotka perustuvat palvelun käyttöön.
|
Kiinteä perusmaksu tai vesimittarivuokra
|
Kiinteillä perusmaksuilla katetaan veden käytön ja viemäriveden johtamisen edellytysten kustannukset. Niihin vaikuttaa muun muassa alueellisen verkoston kunnossapito ja muu palveluvalmiuden ylläpitäminen, minkä vuoksi kerrostalon perusmaksu on suhteessa asukasmäärään halvempi kuin omakotitalon. Periaatteena on, että kustannusten aiheuttaja maksaa.
|
Muut mahdolliset maksut
|
Muista palveluista veloitettaville maksuille on kullakin vesihuoltolaitoksella oma hinnasto.
|
Arvonlisävero
|
Vesihuoltomaksut ovat arvonlisäverollisia (24 %).
|
Liittymismaksu
|
Kertaluonteinen maksu, jolla katetaan vesihuoltolaitoksen investointeja. Liittymismaksu voi olla joko arvonlisäverollinen tai arvonlisäveroton.
|
Paineita vesihuoltomaksujen nostamiseen
Investointitarpeiden, erityisesti verkostojen saneerauksen, voimakas kasvu aiheuttaa paineita vesihuoltomaksujen nostamiseen. Viimeisten noin 10 vuoden aikana vesihuoltomaksut ovat maassamme keskimäärin nousseet noin 3 % vuosivauhdilla. Tällä tahdilla verkostojen korjausvelka uhkaa kasvaa hallitsemattomaksi.
Vesihuollon toimitusvarmuuden ja palvelun hyvän laadun turvaamiseksi arvioitujen investointien maksaminen edellyttää jatkossa selvästi aiempaa isompia korotuksia. Paikoin korotustarve voi olla jopa yli 10 % luokkaa vuosittain. Esimerkiksi omakotitalon keskimääräisissä vesihuoltomaksuissa - luokkaa 600-700 euroa vuodessa - voisi korotustarve olla 50-100 euroa.
Veden käyttäjille maksujen tason ennakoitavuus on tärkeää. Tämä voi toteutua vain pitkän aikavälin suunnittelun ja siihen pohjautuvan vastuullisen päätöksenteon avulla.