Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.
facebook twitter

Lausunnot

Vesilaitosyhdistyksen viranomaisille ja yhteisöille antamia lausuntoja ja kannanottoja (alkaen vuodesta 2017). Tässä esitettyjen lisäksi Vesilaitosyhdistys antaa varsinaisille jäsenille kirjallisia lausuntoja ja kommentteja, joita ei julkaista.

 

 

 

 

  • Lausunto maa-ja metsätalousministeriön vesitalousstrategiasta

    1.12.2021

    Vesilaitosyhdistys antoi lausunnon maa- ja metsätalousministeriön vesitalousstrategiasta. Vesitalousstrategia on maa- ja metsätalousministeriön toimialan vesitaloustehtävien toiminnan ja talouden sekä tulosohjauksen lähtökohta. Vesitaloustehtäviä ovat vesihuolto, vesistöjen säännöstely, tulva- ja kuivuusriskien hallinta, maankuivatus ja kastelu, patoturvallisuus, vesistörakenteiden ylläpito, valtion velvoitteet vesilain mukaisen luvan haltijana sekä muu vesivarojen käyttö ja hoito mukaan lukien rajavesistöasiat.

  • Lausunto valtakunnallisesta jätesuunnitelmasta

    22.11.2021

    Vesilaitosyhdistys kannatti visiossa esitettyjä tavoitteita kiertotalouden tavoitteiden lisäämiseksi. Lisäksi nostimme esiin, että visiossa listattujen tavoitteiden lisäksi tulisi varmistaa, että kiertotalouden kautta syntyville neitseellisistä lähteistä valmistettujen tuotteiden korvaaville kiertotalousvalmisteille on olemassa markkinat. Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi sekoitevelvoitteen kautta.

  • Lausunto kansallisesta kemikaaliohjelmasta

    18.11.2021

    Vesilaitosyhdistys totesi lausunnossaan mm., että kemikaalien rajoittaminen ja käsittely tulisi olla tehokasta päästölähteellä, sillä ympäristöön, vesistöihin ja jätevesiin joutuneiden kemikaalien poistaminen tai puhdistaminen edellyttää huomattavasti suurempien volyymien käsittelyä. Vesilaitosyhdistys nosti myös esiin, että tulisi pyrkiä ratkaisuihin, jotka ovat teknisesti toteutettavia ja taloudellisesti ympäristön kannalta sekä sosiaalisesti kestäviä.

  • Lausunto vesienhoitoasetuksen muutoksesta

    10.11.2021

    Vesilaitosyhdistys lausui vesienhoitoasetuksen muutoksesta ja kannatti ehdotusta asettaa kansalliset pohjaveden ympäristönlaatunormit räjähdysaineille TNT, RDX ja HMX.

  • Lausunto ehdotuksista jätealan asetuksiksi (EU:n jätesäädöspaketti)

    2.9.2021

    Lausunnoilla olleilla ehdotetuilla asetuksilla on tavoitteena täsmentää jätelain (646/2011) säännöksiä, jotka ovat tarpeen EU:n ns. jätesäädöspaketin täytäntöön panemiseksi. Jätesäädöspaketti sisältää neljä jätealan direktiiviä, joilla muutetaan kuutta jätealan direktiiviä: jätedirektiiviä, pakkausjätedirektiiviä, kaatopaikkadirektiiviä, romuajoneuvodirektiiviä, paristo- ja akkudirektiiviä sekä sähkö- ja elektroniikkalaiteromudirektiiviä. 

  • Lausunto ehdotuksesta merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmaksi 2022 - 2027

    8.6.2021

    Vesilaitosyhdistys lausui merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmasta

  • VVY:n lausunnot vesienhoitosuunnitelmista

    8.6.2021

    Vesilaitosyhdistys lausui vesienhoidon suunnitelmista kaikilla lausunnoilla olleilla Manner-Suomen vesienhoitoalueilla.

  • Lausunto Valtioneuvoston periaatepäätöksestä Kiertotalouden strategisesta ohjelmasta

    31.3.2021

    Vesilaitosyhdistys piti lausunnossaan valtioneuvoston periaatepäätöstä kiertotalouden strategisesta ohjelmasta ja sitä edeltäneestä kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi kannatettavana ja voimakkaana kiertotalouden edistämisen kokonaisvaltaisena keinona. Vesilaitosyhdistys totesi myös, että kiertotalouden strategisessa ohjelmassa kirjattu tavoitteena oleva yli hallituskauden tähtäävä pitkäjänteinen työ on tärkeää, sillä kiertotalouden toteuttamisen kannalta merkittävimmät toiminnot ovat myös usein investoinneiltaan mittavia ja pitkäjänteinen tuki muutosten toteutuksessa on merkittävässä roolissa tulosten saavuttamisessa. 

  • Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laeiksi ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta

    8.1.2021

    Suomen Vesilaitosyhdistys ry toteaa hallituksen esityksestä eduskunnalle ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain ja maa-aineslain muuttamisesta kunnioittavasti seuraavaa. Suomen Vesilaitosyhdistys ry pitää ehdotuksen sisältöä ja siihen liittyviä täsmennyksiä kannatettavana.

  • FIWA feedback to the roadmap on the evaluation of the Sewage Sludge Directive

    28.8.2020

    FIWA would like to see a clear supportive legislative environment in order to secure the different possibilities we currently have to manage sewage sludge as well as to encourage the use of new solutions.

  • Lausunto ravinteiden kierrätyksen hankkeiden tukeminen

    25.6.2020

    Rahoituksella voidaan tukea ja edistää kansallisesti toimivien ratkaisuiden kehittämistä ravinteiden kierrätykseen, joten pidämme tarpeellisena ja tärkeänä mahdollisuutta tukea ravinteiden kierrätyshankkeita valtionavustuksella.

  • Lausunto kaupunkivesihankkeiden tukeminen

    25.6.2020

    Rahoituksella voidaan tukea ja edistää tiedon ja ymmärryksen lisäämistä haitallisista aineista sekä löytää uusia toimivia keinoja haitta-ainekuormituksen vähentämiseksi, joten pidämme tarpeellisena ja tärkeänä mahdollisuutta tukea valtionavustuksella kaupunkien vesien hallintaa ja haitallisten aineiden vähentämistä koskevia hankkeita.

  • Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi jätelain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta

    15.6.2020

    Esityksen keskeisenä tavoitteena on vahvistaa kiertotaloutta Suomessa sekä tehostaa jätehierarkian (etusijajärjestys) noudattamista ja lisätä materiaalien resurssitehokasta käyttöä sekä kierrätystä. Vesilaitosyhdistys pitää esityksen yleisiä tavoitteita erittäin kannatettavina.

  • Lausunto Suomen merenhoitosuunnitelman toisen osan tarkistaminen/Varsinais-Suomen ELY-keskus, ympäristöministeriö

    20.3.2020

    Vesilaitosyhdistys pitää tarkoituksenmukaisena ja kustannustehokkaana toimintatapana sitä, että seurantaohjelmassa hyödynnetään jätevedenpuhdistamoiden tarkkailuohjelmien perusteella kerättävää tietoa.

  • Kommentit yhdyskunnat, haja-asutus ja teollisuustoimialan toimenpiteitä koskevaan ohjeluonnokseen/Ympäristöministeriö

    27.11.2019

    Vesilaitosyhdistyksen edustaja on osallistunut ohjetta valmistelevaan työryhmään, jossa ohjetta on työstetty rakentavassa ja keskustelevassa hengessä, hyvässä yhteistyössä niin viranomaisten kuin toimialan edustajien kesken. Ohje on kehittynyt ja kiteytynyt aiempaan ohjeversioon nähden ja palvelee nykyisessä muodossaan aikaisempaa paremmin vesienhoidon suunnittelua. Ohjeeseen valitut toimenpiteet ovat näkemyksemme mukaan oikeat ja oleelliset vesien laatua parantavat tekijät.

  • Lausunto julkisuuslain soveltamisalan laajentamista koskevasta selvityksestä/Oikeusministeriö

    11.11.2019

    Oikeusministeriön teettämä selvitys on lainvalmistelun esivalmisteluvaiheen arviointimuistio (jälj. muistio). Se koskee julkisuuslain soveltamisalan laajentamista. Tarkoituksena on tuottaa tietopohjaa mahdollisen lainvalmisteluhankkeen käynnistämistä varten. Muistiossa tarkastellaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain soveltamisalan mahdollista laajentamista muun muassa yhtiöihin, jotka ovat julkisyhteisöjen määräysvallassa. Mukana on kolme eri vaihtoehtoa julkisuuslain soveltamisalan laajentamiseksi.

  • Kommentit maatalouden, turkistuotannon ja happamuuden torjunnan toimenpiteitä koskevaan ohjeluonnokseen/Ympäristöministeriö

    11.11.2019

    Vesilaitosyhdistyksellä ei ole erityistä asiantuntemusta maatalouden, turkistuotannon ja happamuuden torjunnan toimenpiteistä, joten kommenttimme rajoittuvat niihin asioihin, joista meillä on osaamista ja jotka liittyvät ennen kaikkea eri sektoreiden toimenpiteiden yhteismitallisuuteen.

  • Lausunto valtion vuoden 2020 talousarvioesityksestä (HE 29/2019 vp) + valiokuntakuuleminen/Eduskunnan ympäristövaliokunta

    11.11.2019

    Vesilaitosyhdistys pitää tärkeänä, että maa- ja metsätalousministeriön ja myös ympäristöministeriön hallinnonalan talousarviossa varmistetaan vuodelle 2020 ja sitä seuraaville vuosille riittävä rahoitus mm. kansallisen vesihuoltouudistuksen käynnistämiseen ja toteuttamiseen.

  • Lausunto valtion vuoden 2020 talousarvioesityksestä ja valtioneuvoston selonteosta julkisen talouden suunnitelmaksi vuosille 2020-2023/Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta

    11.11.2019

    Vesilaitosyhdistys katsoo, että määrärahoja myös vesihuollon alueellisten hankkeiden tukemisen tarvittaisiin maa- ja metsätalous- sekä ympäristöministeriön hallinnonaloilla myös vuonna 2020 ja sen jälkeen, jotta uusia hankkeita saataisiin käyntiin. Samalla voidaan edistää nykyistä elinvoimaisemman laitosrakenteen kehittymistä vesihuolto-alalla.

  • Juomavesidirektiivi lausunto/Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

    10.9.2019

    Asiantuntijalausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi ihmisten käyttöön tarkoitetun veden laadusta (juomavesidirektiivi) (U 13/2018 vp). Tutustu VVY:n lausuntoon.

Jaa sivu:

Tulosta