Lausunto ehdotuksesta merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmaksi 2022 - 2027

Vesilaitosyhdistys lausui merenhoitosuunnitelman toimenpideohjelmasta

Vesilaitosyhdistys nosti lausunnossaan esiin erityisesti toimenpiteeseen TPO2022-ROSKAT9 Hulevesien ja jätevesien haitallisten aineiden, ravinteiden sekä roska- ja mikroroskakuormituksen vähentäminen -toimenpide seuraavaa:

Vesilaitosyhdistys toteaa kunnioittavasti, että jätevesiliettä sisältäviä maanparannusaineita ja niiden hyödyntämistä tarkasteltaessa päätösten tulisi perustua tutkittuun tietoon ja tiedostaa, että esimerkiksi mikromuoveja on tutkimuksissa todettu löytyvän niin pelloilla, joissa on käytetty puhdistamolieteperäisiä lannoitevalmisteita, kuin pelloilla, joissa niitä ei ole käytetty. Kuten toimenpiteen yhteydessä on todettu, pääasiallinen mikromuovien lähde on hulevedet ja hulevesiin mikromuovit päätyvät useiden tutkimusten mukaan pääasiallisesti auton renkaista, tien pinnoitteista ja esimerkiksi viherkenttien muovipinnoitteista. Vesilaitosyhdistys haluaa edelleen nostaa esiin, että asiaa tulisi tarkastella riskiperusteisesti vastaanottavan vesistön ja ympäristön näkökulmasta ja tutkittuun tietoon perustuen, kuten edellä on mainittu.

Vesilaitosyhdistys haluaa vielä korostaa, että jätevedenpuhdistamo ja sen prosessit ovat kokonaisuus, ja sitä tulisi myös tarkastella kokonaisuutena. Esimerkiksi puhdistamolietteen käsittelyn ja sen hyödyntämisen optimivaihtoehdot vaihtelevat eri kohdissa Suomessa ja parhaan vaihtoehdon valinnan tulisi tukea kokonaisuutta, joka puhdistamolla on, jotta puhdistamo pystyy kokonaisvaltaisesti toimimaan optimilla tavalla ja minimoimaan toimintansa kokonaisympäristövaikutukset.

Lausunto on ladattavissa tästä