facebook twitter

Vesihuoltolaitoksen digitaaliset asiakaspalveluratkaisut – ”Hyvä tapa toimia”

Vesihuollossa digitaalisten palvelujen käyttö ja taso on vaihtelevaa. Voidaan sanoa, että vesihuoltoalalta puuttuu toimialakohtaisten digitaalisten asiakaspalveluratkaisujen malli. Hankkeen tavoitteena oli luoda sellaisia toimintakäytäntöjä, joilla vesihuoltolaitokset voivat helpottaa asiakaspalvelunsa digitalisointia. Toimintakäytäntöjä kirjattiin ohjeisiin, jotka sisältyvät maksutta ladattavaan julkaisuun. Hanke sai osan rahoituksesta Vesihuoltolaitoksen kehittämisrahastosta.

Digitalisaatio haastaa kyseenalaistamamaan nykyisiä toimintatapoja ja luomaan uusia ja sujuvampia käytäntöjä.  Vesihuollossa asiakaskokemusta voidaan parantaa sopivien digitaalisten palveluiden avulla.  Suuri osa asiakkaista on tottunut käyttämään sähköisiä palveluita.  Asiakkaat odottavat sähköisiltä palveluilta entistä enemmän toimivuutta, sujuvuutta ja varmuutta sekä vähemmän byrokratiaa   

Vesihuollossa digitaalisten palvelujen käyttö ja taso on vaihtelevaa. Voidaan sanoa, että vesihuoltoalalta puuttuu toimialakohtaisten digitaalisten asiakaspalveluratkaisujen malli. Hankkeen tavoitteena oli luoda sellaisia toimintakäytäntöjä, joilla vesihuoltolaitokset voivat helpottaa asiakaspalvelunsa digitalisointia.  Toimintakäytäntöjä kirjattiin ohjeisiin, joita tuotettiin hankkeen yhteydessä ja jotka sisältyvät tähän julkaisuun.  
Vesihuoltolaitokset hyötyvät hankkeen tuloksista erityisesti siten, että jokaisen ei tarvitse yksin kehittää käytäntöjä ja toimintamalleja. Hanke ja sen tuloksena syntynyt julkaisu antavat niille konkreettisia työkaluja.  Siten se tukee myös valmisteilla olevaa vesihuoltolaitosten digistrategiaa. 

Tässä julkaisussa on seitsemän osaa, jotka liittyvät hankkeen osatehtäviin. Niissä kuvataan muun muassa digitaalisten asiakaspalveluratkaisujen nykytilaa vesihuollossa ja uusien ratkaisujen innovointia. Samassa yhteydessä tarkastellaan vastaavia ratkaisuja, joita käytetään sähköliiketoiminnassa. Julkaisussa annetaan myös ohjeita ja malleja vesihuoltolaitosten keskeisiin asiakaspalveluprosesseihin. Lisäksi siihen sisältyy ehdotus digitaalisten asiakaspalveluratkaisujen jatkuvasta kehittämisestä. 

Voit ladata maksuttoman julkaisun pdf-tiedostona.

Jaa sivu:

Tulosta