Lausunto InfraRYL -luvuista 31100, 31200 ja 31300/Rakennustietosäätiö

Rakennustietosäätiö on pyytänyt lausuntoa InfraRYL -luvuista 31100 Jätevesiviemärit, 31200 Hulevesiviemärit ja 31300 Vesijohdot. Tutustu VVY:n antamaan lausuntoon.

Lausunto pdf-muodossa.

6.9.2019

Rakennustietosäätiö RTS
Katri Metsomäki
katri.metsomaki(a)rakennustieto.fi

Viite:   lausuntopyyntö, RTS 19:44, 12.8.2019

Lausunto InfraRYL -luvuista 31100, 31200 ja 31300

Vesilaitosyhdistys (VVY) on vesihuoltolaitosten toimialajärjestö. Jäseninämme on noin 300 vesihuoltolaitosta kattaen noin 90 % maamme vesihuollosta. Vesihuoltolaitokset huolehtivat yhdyskuntien ja teollisuuden vesihuollosta, mikä on yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittinen palvelu.

Rakennustietosäätiö on pyytänyt lausuntoa InfraRYL -luvuista 31100 Jätevesiviemärit, 31200 Hulevesiviemärit ja 31300 Vesijohdot. Kiitämme mahdollisuudesta lausua em. asiasta ja lausumme seuraavaa:

31100 Jätevesiviemärit

Jätevesiviemäreiden (vietto ja erityisesti paineviemäreiden) osalta tulee olla vaatimuksena (muovi)putken väritys väärinkytkentöjen estämiseksi.

Viemäriin syntyvän rikkivedyn poistaminen tulee olla huomioitu. Tämä koskee erityisesti lukuja 31100.1.1.8 Ilmanpoistoventtiilit ja 31100.3.3 Paineviemärin purkukaivon rakentaminen. Myös purkukaivoon liittyvien putkien osalta tulee esim. pinnoittamalla tai materiaalivalinnoin varmistaa ettei haitallista syöpymistä tapahdu.

31200 Hulevesiviemärit

Hulevesiviemäreiden (vietto ja erityisesti paineviemäreiden) osalta tulee olla vaatimuksena (muovi)putken väritys väärinkytkentöjen estämiseksi.

31300 Vesijohdot

Vesijohtojen osalta tulee olla vaatimuksena (muovi)putken väritys väärinkytkentöjen estämiseksi.

Mika Rontu, apulaisjohtaja